Superfoods

Superfoods – z czym to się je?

Na półkach sklepowych często widać produkty z deklaracją o byciu superfoods. Czy to kolejny chwyt marketingowy? Niekoniecznie, ponieważ naprawdę istnieje grupa produktów, które są bardzo bogate w składniki odżywcze i warto je spożywać chociaż raz dziennie.

Superfoods – niezwykłe jedzenie

W języku polskim superfoods można określić jako superżywność. To różnego rodzaju nieprzetworzone produkty spożywcze, które są pochodzenia naturalnego i zawierają wiele składników odżywczych, które korzystanie wpływają na organizm ludzki. Termin “superfoods” został pierwszy raz wykorzystany już w 1998 r. – Aaron Moss zamieścił go w artykule do czasopisma Nature Nutrition. Z czasem określenie to zaczęło być używane zarówno przez dietetyków, jak i naukowców. Współcześnie jest często nadużywanym narzędziem marketingowym, dlatego warto wiedzieć, które produkty są naprawdę superżywnością. Jednak nie powstała jedna, prawidłowa definicja, określająca jakie warunki muszą spełniać superfoods. W wielu pojawiają się informacje, że produkty mają zwierać duże ilości substancji bioaktywnych, witamin, enzymów, minerałów, aminokwasów czy kwasów tłuszczowych omega-3. Charakteryzują się także wysoką gęstością odżywczą.

Które produkty są superfoods?

Oczywiście, jeden produkt nie jest w stanie dostarczyć wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje nasz organizm. Zależne jest to od ilości i porcji, a także potrzeb danej osoby. Superfoods nie zastąpią urozmaiconej diety, ale z pewnością będą świetnym dodatkiem. Najważniejszą zasadą jest zachowanie równowagi i nie kupowanie wszystkiego na raz. Warto także sprawdzać czy produkty, które kupujesz, są dobrej jakości, np. na podstawie certyfikatów. Przy superżywności jest to szczególnie ważne, ponieważ niektóre firmy stosują ten termin tylko jako chwyt marketingowy.

Lista 10 superfoods:

  • czosnek, czyli naturalny antybiotyk, który działa przeciwbakteryjnie,
  • soczewica ma wysoką zawartość roślinnego białka,
  • żurawina zawiera wiele przeciwutleniaczy, więc ma działanie antyoksydacyjne,
  • jarmuż, to superfoods, który ma duże ilości beta-karotenu, witamin i minerałów,
  • sok z brzozy wzmacnia odporność, dzięki witaminie C, antyoksydantom, potasowi, żelazu, magnezowi, a także witaminom z grupy B,
  • spirulina, czyli sproszkowane algi, zawierają antyoksydanty, beta-karoten, białko, żelazo i witaminę B12,
  • nasiona chia to skupisko kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 oraz błonnika, białka i żelaza,
  • jagody goji są źródłem dużej ilości witaminy C i nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6,
  • komosa ryżowa ma sporo pełnowartościowego białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • jagody acai mają wysoką zawartość błonnika i przeciwutleniaczy, wpływających na zatrzymywanie starzenia się skóry.
Food obraz autorstwa rawpixel.com - www.freepik.com